In 2005 houden 2 vriendinnen, Lydia Wouters en Nadine Deridder een opendeurdag op hun privé-adres, allebei wonende in de Sint-Rochusparochie, in de volksmond “op Sint-Rouchus”.
Uitnodigingen worden gegeven aan familie, vrienden en kennissen, alsook gedropt in de Meiboom waar ze allebei keramiek volgden.Lea Sinnaeve die toen keramiste in wording was en in de Meiboom les volgde, nam Lieve Vandenbosch mee naar de opendeurdag bij Nadine en Lydia. Dit contact met de 2 wijkbewoonsters bracht de ketting op gang.

Er werd gefantaseerd over een kunstenparcours met lokale kunstenaars. Lieve werkte op de dienst cultuur en bracht Fred Gillebert (programmator bij CC ’t Vondel) op de hoogte van het voorstel van de 3 musketiers van Sint-Rouchus. Fred zei: ja, doe daar eens iets in die wijk, want die kan wel wat leven gebruiken, qua cultuur bedoelde hij wel.

Gezien de zaal Joepie, als stadslokaal hiertoe gelegenheid bood om een paar kunstenaars samen te brengen, was dit een goeie tip. Tijdens de cultuurmaand oktober kon ieder aangesloten vereniging bij de cultuurraad gratis een lokaal gebruiken. Als “Moedige Strijder” stelde Lieve dit voor aan het bestuur van de K.T. DMStrijders Essenbeek, die dit met algemene stemmen goedkeurden en er zelfs nog een vergoeding uit de kas werd voor gegeven.

Onder de naam De Moedige Strijders Essenbeek en comité Beeldende Kunsten kwam er een oproep in de Streekkrant voor deelnemers van Sint-Rochus, Essenbeek en Buizingen. Het comité stelde een reglement op en ze waren vertrokken…

2006 Het eerste kunstparcours opende de deuren op het 2de en 3de weekend van oktober, 12 deelnemers op 6 verschillende adressen.
Een wandeling en fietstocht werd spontaan voorgesteld door André Hulin, echtgenoot van Anita Hayen, die ook deelnam aan het parcours.
Een stralend zonnetje bracht de mensen binnen en buiten, we mochten 150 bezoekers verwelkomen. Achteraf werd een evaluatievergadering gehouden en iedereen was enthousiast om er 2 jaar later nog een editie op te wagen.

2008 was al een groter evenement want 29 kunstenaars namen deel op 15 verschillende locaties, telkens weer 2de en 3de weekend van oktober. Gezien de grotere deelname en opkomst van kunstliefhebbers werden reeds plannen gemaakt voor een volgend kunstenparcours.

2010 werd uit de grond gestampt met een groter comité en een nieuwere ‘look’ qua affiche en uitnodiging, want kunst zonder evolutie dat gaat niet! Succes was verzekerd. Gerda Desmet en Luc Dekoninck zorgen voor de coördinatie van de beelden voor publicaties en website.

2012 krijgt ook zijn kans. Ditmaal met een paar specialisten I.T. Steven Destrijcker, lay-out door Luc Vandermeeren en veel inzet om het telkens beter te doen, zo kwam de huidige affiche tot stand, welke al heel veel lof kreeg.
Ondertussen is ook het reglement voor de stadslokalen aangepast, onder het motto van Cultuurfestival Halle kan je nog een locatie gebruiken, doch de verzekeringskosten vallen ten laste van de gebruiker.
Hopende op een kunstminnend publiek en inzet van alle kunstenaars, mikken we op één boeiend lang weekend (gezien de gemeenteraadsverkiezingen op het 2de weekend van oktober).
Op 14/10 vond de eerste persconferentie plaats, bijna elke deelnemer was aanwezig voor de groepsfoto. Een heel goed gevoel geeft deze samenwerking, energie voor creativiteit.

2014 Met 34 kunstenaars op 19 locaties werd ons vijfde kunstenparcours een succes, ook kunstenaars van buiten Halle zijn welkom, zolang ze maar tentoonstellen op een locatie boven den bareel.

2016 Momenteel zijn er 39 kunstenaars ingeschreven voor ons kunstenparcours ‘Bovendenbareel’ en dit op 19 locaties.
Nieuwe tentoonstellingsruimten zoeken zal een noodzaak worden. Nu al stellen reeds meerdere kunstenaars tentoon op éénzelfde locatie.

2018 Het twee-jarige kunstenparcours zou normaliter in 2018 plaats vinden. Toch wordt het doorgeschoven naar 2019. En dit om de 6-jaarlijkse gemeenteraadsverkiezingen  te ontwijken. ( een ervaring van 2012 ). Dus 2019.